Algemene klantvragen

Ik wil besparen op mijn warmtekosten, wat kan ik doen?

We denken graag mee om te besparen in de kosten. Kijk voor handige bespaartips eens op https://zetookdeknopom.nl/ of www.milieucentraal.nl/energie-besparen/. Isolatiemaatregelen zijn niet noodzakelijk in het geval van een warmtenetaansluiting, maar adviseren we wel voor het milieu en je portemonnee. Isolatiemaatregelen worden vaak gesubsidieerd, waardoor het aantrekkelijk kan zijn deze maatregelen nu te nemen.

Andere tips:
◦ Houd de temperatuur in de ruimte zo stabiel mogelijk, daardoor is een instelling boven de 20ᴼC niet nodig.
◦ Vloerverwarming? Als de ruimte de ingestelde temperatuur op de thermostaat bereikt heeft gaat deze uit.
◦ In het voorjaar komen de mooie en warme dagen, maar aan het eind van de middag kunnen koude luchtstromen ontstaan. De koude lucht koelt de vloer af en de vloerverwarming slaat aan. Zo kan er op een warme dag toch veel warmteverbruik ontstaan.
◦ Als je gewend bent in de zomer de thermostaat heel laag te zetten, is het handig om aan het eind van de zomer de thermostaat langzamerhand stapsgewijs weer bij te schakelen en niet in één keer.
◦ Let ook op dat de radiatoren op vorststand staan (zomer) en let in de winter op welke radiatoren je (boven) aanzet.
◦ Verwarm alleen de ruimtes waar je bent en sluit de deuren naar ruimtes waar je niet bent. Daardoor kun je veel warmte en geld besparen, en lever je niets in aan comfort.
◦ Zet de thermostaat een graadje lager. Dat levert vaak al een aanzienlijke besparing op.
◦ Er diverse slimme thermostaten op de markt, die helpen om het huis op een slimme manier te verwarmen. Hierdoor wordt minder energie verbruikt. Het is duurzaam, scheelt in energiekosten én is beter voor het klimaat.

Kan ik de warmteafleverset overnemen?

Het overnemen van de warmteafleverset is niet mogelijk. Deze blijft altijd in eigendom van Warmtebedrijf Ede. Vanuit de Nederlandse Warmtewet is Warmtebedrijf Ede verplicht de set in eigendom te houden om technische en veiligheidsredenen. Een slecht functionerende warmteafleverset heeft bijvoorbeeld niet alleen gevolgen voor de warmte in de woning, maar ook op de werking van het warmtenet en de leveringszekerheid.

Hoe lees ik de slimme meter af?

Je vindt deze informatie in deze gebruikershandleiding.

Zijn jullie slimme warmtemeters vrij van meetfouten?

Er zijn in het verleden berichten geweest dat ‘slimme meters’ geregeld fouten maken. Het ging hier om slimme meters voor gas en elektriciteit.

Tot op heden zijn er bij onze slimme meters voor warmte geen meetfouten vastgesteld. Wij werken met één van de beste meters die verkrijgbaar is, volgens een strikt bewaakt proces. Toch is ook een slimme meter ’techniek’, en ook een slimme meter kan kapot gaan. Daarom wordt er geijkt. De meters worden in een landelijke meterpool steekproefsgewijs geijkt. Als lid van VMNED ijken we onze meters via dezelfde methode als bijv. Vattenfall en Eneco. Er zijn geen warmtemeters met meetfouten gevonden in deze steekproeven. De beschreven meetfouten door slimme meters gelden dus voor slimme gas- en elektriciteitsmeters, maar zijn bij slimme warmtemeters niet aan de orde.

Als je als klant toch een fout vermoedt of vragen hebt over je verbruik, neem dan contact op met de klantenservice. Een hoger verbruik of hogere kosten dan verwacht, betekent niet automatisch dat de meter kapot is. Op welk verbruik heb je gerekend? Wat staat er op je maandelijkse verbruikskostenoverzicht? Verbruik kan met veel meer zaken te maken hebben. De klantenservice kan samen met jou je situatie bekijken en bespreken.

Ik ben klant en ik wil verbouwen/woningaanpassingen doen, waar moet ik op letten?

Daar hebben wij een speciale pagina voor met informatie: kijk bij Binneninstallaties en woningaanpassingen.

Waar vind ik de algemene voorwaarden?

Deze staan op onze pagina met algemene- en technische voorwaarden. Je kan ze ook schriftelijk opvragen via onze klantenservice: 085 – 07 12 600 of klantenservice@warmtebedrijfede.nl.

Vragen over hulp bij beperkingen

Ik ben doof/slechthorend, hebben jullie extra service voor mij?

Wanneer je doof of slechthorend bent, heeft Warmtebedrijf Ede een speciale service voor je ingericht. Je kan aangeven hiervan gebruik te willen maken door een e-mail te sturen aan klantenservice@warmtebedrijfede.nl. Wij sturen je dan bijbehorende documentatie op.