Vragen over nieuwe aansluitingen

Kan ik aansluiten op het warmtenet?

Dat hangt af van jouw situatie. Wij maken een onderscheid tussen grote zakelijke aansluitingen (> 100 kW) en kleinere aansluitingen (< 100 kW, dus het vermogen van een normale cv-ketel). Daarbij tellen kleinere zakelijke aansluitingen volgens de wet ook als aansluitingen voor consumenten. Lees hieronder verder.

Grote zakelijke aansluitingen (> 100 kW)
Alle zakelijke klanten (flats met blokverwarming tellen ook als zakelijke aansluiting) willen wij verwijzen naar ons zakelijke contactformulier.

Wel aangesloten, maar nog geen warmtelevering
Is je woning (of praktijk/kleiner kantoor) al aangesloten op het warmtenet en wil je de warmtelevering regelen? Vraag dan een leveringsovereenkomst aan via dit formulier.

Niet aangesloten, maar wel een warmtenet in de buurt
Is je woning nog niet aangesloten op het warmtenet? Dan zijn er twee mogelijkheden waarmee je kan aansluiten. Allereerst als er al een buurtwarmtenet (secundair warmtenet) in je straat aanwezig is, dan kan je een aansluiting aanvragen. Consumenten en kleinere kantoren (< 100 kW) kunnen niet direct aansluiten op de hoofdleiding (primair warmtenet). Hiervoor kan je contact opnemen met ons via het interesse voor een aansluiting-formulier voor consumenten, ook als je niet weet of het warmtenet wel of niet in je straat ligt.

Niet aangesloten en nog geen warmtenet in de buurt
Ligt er geen warmtenet in jouw straat of in de buurt? Dan is het van belang om te kijken of jouw buurt of wijk meedoet met een campagne voor een buurtwarmtenet. Die staan op deze kaart aangegeven, waarna je meer informatie en mogelijke aanmeldformulieren vindt op de pagina van jouw wijk of buurt. Als er in jouw buurt of wijk geen buurtcampagne is, dan raden wij aan om jouw interesse kenbaar te maken via het algemene interesse voor een aansluiting-formulier voor consumenten, wellicht dat wij in de toekomst alsnog in jouw buurt een buurtcampagne gaan doen.

Wat betekent een nieuwe warmtenetaansluiting voor mijn woning?

Een warmtenetaansluiting vervangt je huidige cv-ketel op aardgas. Daarvoor in de plaats komt er een kleiner kastje te hangen, een warmteafleverset. Vervolgens leggen wij een leiding vanuit het lokale buurtwarmtenet naar jouw woning aan. In veruit de meeste gevallen verandert er verder niets in de woning, je huidige binneninstallatie blijft hetzelfde. Extra isoleren is ook niet nodig, al adviseren wij in het kader van duurzaamheid wel om dit te overwegen.

Hoe deze aansluiting er in jouw woning precies uit komt te zien is volledig afhankelijk van het soort woning. Veel aansluitingen in nieuwere huizen krijgen een warmteafleverset in de meterkast, maar dit kan ook op de plaats van de huidige cv-ketel (veelal de zolder) of elders in het huis zoals bijvoorbeeld een berging, een kelder, een garage of onder de trap. Meer informatie vind je op onze speciale pagina voor nieuwe aansluitingen.

Welke aanpassingen moet ik doen aan mijn huis?

Met een warmtenetaansluiting blijft jouw huidige binneninstallatie van je verwarming en je warme tapwater precies zoals het was. Er gaat wel een nieuwe leiding van het buurtwarmtenet naar jouw woning, deze moet naar de locatie waar de warmteafleverset geplaatst wordt. Onze monteurs kijken met jou naar een geschikte locatie voor de warmteafleverset en de leiding. Het heeft onze voorkeur naar een oplossing die voor jouw woning zo weinig ingrijpend mogelijk is, waarbij we mogelijk gebruik maken van een leiding die ondergronds door de fundering gaat en pas naar boven komt daar waar de warmteafleverset komt, of door een bestaande koof of afwerking door je woning gaat als de warmteafleverset niet in de buurt van de voordeur komt. Wij leggen niets in jouw woning aan zonder dat je hiermee akkoord gaat.

Als je jouw huis volledig aardgasvrij maakt, hou er rekening mee dat je ook een inductiekookplaat of keramische kookplaat plaatst. Daarnaast moet je de gasmeter en het leidingwerk laten verwijderen. Dit kan je met jouw huidige installateur en netbeheerder regelen, of via onze installatiepartner ZON ECN.

Werkt mijn huidige installatie nog wel met een warmteafleverset?

Dit is een vraag die wij vaak krijgen. Ja, in vrijwel alle gevallen blijft deze net zo werken zoals het deed. De warmteafleverset heeft namelijk exact dezelfde werking als je huidige cv-ketel: het levert warmte van 70°C aan je verwarmingsinstallatie en aan de leidingen voor je warme tapwater. Je hoeft dus niets te veranderen aan je bestaande radiatoren of vloerverwarming, of aan je bestaande kranen of douches. Het werkt ook met vrijwel alle slimme thermostaten op de markt.

In sommige huizen staan er grotere, zwaardere cv-ketels of zijn er twee cv-ketels in gebruik. Ook voor warmteafleversets zijn er verschillende types beschikbaar, waaronder types met meer vermogen. Wij plaatsen altijd een set die nét iets meer vermogen heeft dan jouw huidige cv-ketel. Heb je een constructie met twee gescheiden verwarmingssystemen of extra aangesloten apparatuur zoals zonneboilers of zelfs warmtepompen? Ook dit is vaak wel op te lossen, maar overleg het vooral met de monteur tijdens de schouwing. Kan het écht niet op manier waar wij ons beiden in kunnen vinden? Dan kan je besluiten om de aansluitovereenkomst te ontbinden.

Kunnen jullie voorkomen dat de leiding zichtbaar is?

Dat hangt af van jouw huidige installatie en wat je met de monteur hebt afgestemd tijdens de schouw. Wij werken het liefste onze leidingen zoveel mogelijk weg, zoals ondergronds door de fundering heen of door een al bestaande koof in jouw woning. Nieuwbouwwoningen hebben hier vaak meer mogelijkheden voor dan oudere woningen, maar ook voor oudere woningen is er vrijwel altijd een nette, passende oplossing te vinden. Sowieso is het installatietechnisch het gunstigst om een zo kort mogelijke leiding aan te leggen, dus een leiding die kriskras door jouw huis ligt is ook niet in ons belang.

Soms is het nodig dat een leiding zichtbaar buitenshuis naar bijvoorbeeld je zolder gaat, al is dat een uitzonderingssituatie (bij monumenten is zoiets bijvoorbeeld zeker niet wenselijk). Ook in dat geval proberen we de leiding wat te verhullen, door deze bijvoorbeeld langs de regenpijp te monteren.

Kan de schouwing vooraf gedaan worden?

Idealiter zouden wij dit graag willen. Maar ook bij ons bedrijf is ons technisch personeel drukbezet. Bovendien is 100% van alle woningen in één buurt schouwen niet realistisch. We hebben wel enkele proefschouwingen uitgevoerd bij woningen in de Edese buurten waar we nu campagne voor een buurtwarmtenet voeren. Met deze proefschouwingen zijn enkele scenario’s gemaakt hoe de aansluiting eruit komt te zien. Deze kan je vinden op deze pagina voor nieuwe aansluitingen.

Het is goed om te weten dat er in de aansluitovereenkomst een artikellid is opgenomen met betrekking tot de schouwing. Als tijdens de schouwing blijkt dat er geen mogelijkheid is voor een aansluiting die voor beide partijen akkoord is, zal het Warmtebedrijf het initiatief nemen om de aansluitovereenkomst kosteloos te laten ontbinden.

Moet er in mijn tuin gegraven worden?

In de meeste gevallen volstaat het als wij de leiding onder het pad naar je voordeur kunnen leggen. Daarvoor moeten de stenen eruit, maar wij herstellen dit ook weer naar hoe wij deze hebben aangetroffen. Er zijn ook andere mogelijkheden, zoals door een bloemenperkje of een grasveldje (die wij ook weer herstellen). Wij leggen geen leidingen aan onder een boom en wij halen ook geen bomen weg hiervoor. Het kan zo zijn dat wij de leiding ondergronds gaan persen naar jouw huis, dan hoeft er vrijwel niet gegraven te worden.

Heb ik straks schade aan mijn planten door de hitte van de leidingen?

Nee, de leidingen van ons warmtenet zijn daarvoor te goed geïsoleerd. In het verleden werd er in andere steden soms gebruik gemaakt van een ander type leiding. Dit type werd veelal gebruikt voor de traditionele stadsverwarming, die veel minder isolatie had dan de huidige warmtenetleidingen. Ter vergelijking, ondergrondse stroomkabels voor laagstroom geven meer warmte af dan onze warmtenetleidingen.

Vragen over de kosten

Wat zijn de kosten van een nieuwe warmtenetaansluiting?

Elke wijk of buurt die wij aansluiten krijgt een aanbod op maat. Dat is op basis van de te verwachte aanlegkosten, mogelijke subsidies vanuit de Rijksoverheid en het arbeidsloon van dat moment. Daarom kunnen wij niet één prijs aan de aansluiting geven voor heel Ede. Zodra wij ook in jouw wijk komen kunnen wij jou een aanbod doen.

Overigens is het goed om te weten dat wij deze kosten pas aan je zullen factureren wanneer de aansluiting daadwerkelijk opgeleverd is. Je betaalt dus niets vooraf, tenzij samen expliciet overeengekomen.

Ben ik er zeker van dat de prijs toch niet hoger wordt?

Wij doen ons best om zo transparant mogelijk te zijn over een aanbod dat wij aan een wijk of buurt doen. De offerte omvat altijd een werkende aansluiting op het warmtenet, inclusief het daarbij behorende werk in jouw woning. Bestaande gebreken aan je binneninstallatie, zoals een lekkende radiator of een defecte vloerverwarming, vallen buiten ons aanbod. Voor optimaal gebruik van een warmtenetaansluiting zullen wij jou altijd adviseren om deze gebreken door je eigen installateur te laten repareren. Zaken als een inductiekookplaat, pannenset en werk aan de elektrische installatie vallen standaard buiten de offerte. Dat kan je regelen via je eigen installateur of bijvoorbeeld ZON ECN. Dit is dan een losstaande overeenkomst die geen deel uitmaakt van de aansluitovereenkomst van het warmtebedrijf.

Ook het automatisch indexeren van de overeengekomen prijs doen wij alleen als we dat expliciet aangeven.

Wanneer betaal ik voor de aansluitkosten?

Pas na oplevering van de werkende aansluiting op het warmtenet wordt er een factuur gestuurd met het verschuldigde bedrag van de aansluitkosten, naar het e-mailadres dat op de aansluitovereenkomst staat. De betaling vindt in één keer plaats. Vind je het lastig om het hele bedrag in één keer te betalen? Dan kan je overwegen om een lening met een lage rente af te sluiten bij het Warmtefonds, die je dan over een bepaalde termijn kunt aflossen.

Kan ik subsidie krijgen op mijn aansluiting?

Er is vanuit de Rijksoverheid een subsidie van € 3.775,- beschikbaar voor warmtenetaansluitingen, mits de woning volledig aardgasvrij gemaakt wordt. Dat houdt in: ook jouw kookvoorziening is aardgasvrij én hebt schriftelijk bevestigd gekregen van je aardgasleverancier dat de aansluiting en aardgasmeter verwijderd zijn. Ga je je woning verduurzamen? Dan kan overwegen om dit in combinatie met een warmtenetaansluiting te doen, want dan krijg je een hoger percentage van alle kosten in subsidie terug.

Subsidie aardgasvrij: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/isde/woningeigenaren/aansluiting-warmtenet
Overige subsidiecombinaties: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/isde/woningeigenaren

Kan ik een lening krijgen voor mijn aansluiting?

Als je jouw (bestaande of nieuwbouw)woning aansluit op het warmtenet van Warmtebedrijf Ede, dan kan je naast een ISDE-subsidie desgewenst ook gebruik maken van het Warmtefonds. Ook kunnen bewoners van Ede gebruikmaken van de lening Toekomstbestendig Wonen: hier lees je hier alles over de mogelijkheden en voorwaarden van deze lening.

Is er een bepaalde minimale (financiële) looptijd voor nieuwe aansluitingen?

Nee, voor een aansluiting zijn er twee overeenkomsten:

Allereerst de aansluitovereenkomst, die gaat over het realiseren van een werkende aansluiting op het warmtenet. Je betaalt bij oplevering. Komt er een nieuwe bewoner in jouw huis? Dan betaalt hij/zij niets voor de aansluiting, omdat deze er al ligt. De overeenkomst zelf gaat wel over op de nieuwe bewoner, omdat de nieuwe bewoner zich bewust moet zijn van de aanwezigheid van de leidingen op zijn/haar perceel.

De andere overeenkomst is de leveringsovereenkomst. Dat is het feitelijke contract dat je met ons afsluit voor de warmtelevering. Deze is maandelijks opzegbaar en heeft geen minimale contractduur. Wij bieden ook geen contract voor langere termijn aan, dat mag wettelijk niet. Elk kalenderjaar wordt het maximale warmtetarief namelijk opnieuw bepaald door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Er zijn wel kosten verbonden aan een eventuele volledige afsluiting van het warmtenet. Immers, het leidingennetwerk en de warmteafleverset moeten dan verwijderd worden. Deze kosten zijn wettelijk gemaximeerd en worden jaarlijks opnieuw getoetst. Je kunt deze terugvinden op de website van de ACM.

Vragen over de aansluitovereenkomst of voorwaarden

Is de aansluitovereenkomst hetzelfde als de leveringsovereenkomst?

Nee. De aansluitovereenkomst heeft alleen betrekking op de aansluiting op het warmtenet zelf en de daarvoor benodigde leiding die over jouw perceel loopt naar de warmteafleverset in jouw woning. De kosten hiervoor zijn slechts eenmalig. Bij een overdracht naar een nieuwe eigenaar blijft de aansluitovereenkomst van kracht: Warmtebedrijf Ede blijft eigenaar van de leidingen en de warmteafleverset.

De leveringsovereenkomst is puur voor de warmtelevering van alle aansluitingen. Dit is vergelijkbaar met een energiecontract dat je nu bijvoorbeeld voor aardgas of elektriciteit hebt. Betalingen vinden plaats op basis van een maandelijks voorschotbedrag en een jaarafrekening aan het einde van het contractjaar. Het is bovendien maandelijks opzegbaar.

Ik kan mij niet vinden in de voorgestelde aansluitingen door de monteur. Kan ik van het contract af?

Ja, dat kan zeker. Bovendien is het ook kosteloos. In de aansluitovereenkomst hebben wij een passage opgenomen waarbij expliciet beschreven wordt dat je zowel tijdens als in de 14 dagen na oplevering van het schouwrapport je bezwaar aan ons kenbaar kunt maken. Het is in ons belang om maatwerk voor nieuwe aansluitingen zo goed mogelijk met bewoners af te stemmen, het is en blijft immers jouw huis. Als de oplossing voor één of beide partijen toch niet passend is, zal Warmtebedrijf Ede het initiatief nemen om de aansluitovereenkomst te ontbinden. Hierdoor heb jij geen extra kosten.

Wat gebeurt er in het geval van tussentijds overlijden of een verhuizing?

Warmtebedrijf Ede volgt de bestaande wetgeving op het gebied van lopende overeenkomsten in het erfrecht bij het overlijden van de aanvrager. Wij hebben hier geen afwijkende bepalingen voor. In het geval van een verhuizing waarbij het eigenaarschap van het perceel wijzigt wordt de aansluitovereenkomst wel overgedragen op de nieuwe bewoner. Is er op dat moment nog geen aansluiting aangelegd? Dan gaan de overeenkomst en een mogelijk financieel voordeel zoals bevroren indexatie over op de nieuwe eigenaar. Als deze er dan toch vanaf wil zien, kan dat kosteloos mits hij/zij daarover contact met ons opneemt.

In de technische aansluitvoorwaarden wordt er gesproken over de meterkast. Maar de warmteafleverset komt daar niet te hangen in mijn woning. Hoe zit dit?

De technische aansluitvoorwaarden zijn algemene voorwaarden die gelden voor al onze Edese klanten. Hierdoor kan het zijn dat er delen niet van toepassing zijn voor jouw situatie. Bijvoorbeeld de meterkast is een zeer gebruikelijke plek voor nieuwbouwhuizen, maar dit hoeft niet zo te zijn voor bestaande bouw. Hierin is de aansluitovereenkomst en daaruit voorkomende locatie die je met de monteur tijdens de schouwing bepaalt leidend. Overigens werken wij aan een nieuwe versie van de technische aansluitvoorwaarden waarbij de definitie Meterkast wordt aangepast naar Opstelruimte.

Waar kan ik terecht met een vraag over de algemene of technische voorwaarden?

Je kan hiervoor contact met ons opnemen. Zowel de algemene voorwaarden als de technische voorwaarden zijn algemene documenten die gelden voor al onze Edese klanten. Het kan zijn dat er passages of artikelen in staan die geen betrekking hebben op jouw situatie. In ieder geval zijn de artikelen opgenomen in de aansluitovereenkomst zelf leidend. Daarnaast kan je ook kennis nemen van de huidige Warmtewet, die jou als consument te allen tijde beschermt en verzekert van de levering van warmte.

Vragen over een buurtwarmtenet

Wat is een buurtwarmtenet?

Een buurtwarmtenet is een secundair warmtenet speciaal voor aansluitingen op woonhuizen of voor kleine lokale zakelijke afnemers zoals een tandartspraktijk. De hoofdleiding levert haar warmte aan een zogenaamd WOS-huisje (WarmteOverdracht Station) die deze in het buurtwarmtenet in omloop brengt. Deze buurtwarmtenetten kunnen alleen gerealiseerd worden als er genoeg deelnemers in de straat of buurt zijn, in de regel is dit 70%. Als we dit percentage halen, leggen we het buurtwarmtenet in de straat aan en sluiten we geïnteresseerde aangrenzende woningen worden één voor één aan.

Aansluiten is geen verplichting en zal dat ook niet worden in de toekomst – hou er wel rekening mee dat te zijner tijd het aardgasnet wel afgesloten wordt en je op één van de duurzame alternatieven moet overstappen.

Waarom moet 70% deelnemen?

Dat is simpelweg een kwestie van geld. De aanleg van buurtwarmtenetten wordt niet vanuit de overheid gedaan, maar vanuit bedrijven zoals Warmtebedrijf Ede. Dat is erg kostbaar, de goedgeïsoleerde leidingen zijn veel duurder dan bijvoorbeeld gasleidingen en ook de weg opengraven en weer netjes herstellen kost tijd en geld. Deze (warmte)bedrijven moeten de volledige aanleg vooruit financieren, voordat er ook maar één GJ aan warmte geleverd kan worden. Bovendien zijn er ook kosten verbonden aan onderhoud, wettelijk verplichte back-up voorzieningen en dergelijke. Als er te weinig mensen meedoen in een gebied, is de aanleg voor een buurtwarmtenet niet rendabel genoeg.

In de regel is 70% in een buurt of straat genoeg om het financiële plaatje rond te krijgen. Let op: we hebben dus geen 100% aansluitingen in een straat of buurt nodig en we zijn tegen aansluitverplichtingen. Tot 30% van de bewoners kan prima voor een ander alternatief kiezen, of heeft bijvoorbeeld daar al in geïnvesteerd, en dan bestaat het buurtwarmtenet er gewoon naast voor de 70% bewoners die daar wel voor hebben gekozen. Daarnaast kijken we ook naar mogelijke zakelijke klanten in hetzelfde gebied, dan kunnen bewoners soms meeliften bij lagere percentages dan 70%.

Kan ik ook later aansluiten?

Ja, dat kan, mits er een buurtwarmtenet aangelegd is. We raden je wel aan om toch met de eerste aanleg mee te doen voor een drietal redenen:

– We hebben 70% deelname nodig voordat wij een buurtwarmtenet kunnen aanleggen. Als er veel mensen later willen aansluiten halen wij dat percentage niet op het moment dat wij de financiering rond moeten krijgen. De kans bestaat dan dat we het helemaal niet kunnen gaan aanleggen in jouw buurt.
– Later aansluiten is aanzienlijk duurder. De straat is immers alweer dichtgemaakt en moet speciaal voor één aansluiting weer open gegraven worden. Ook verwachten wij dat de personeelskosten en materiaalkosten hoger zullen zijn en veel subsidies voor warmtenetaanleg vervallen ook nadat het project is afgerond.
– Of je later kan aansluiten is afhankelijk van de planning van onze aannemer. De komende jaren staan er veel projecten in Ede en Nederland op de planning. Losse aansluitingen zijn daardoor volledig afhankelijk van beschikbaar personeel en materieel.

Wordt mijn straat straks een bouwput?

Een warmtenet is een nieuwe infrastructuur die nog niet in de grond ligt. Die moet wel eerst aangelegd worden voordat er warmte geleverd kan worden. Oude leidingen die al in de grond liggen kunnen hier niet voor gebruikt worden, want de isolatie ontbreekt. Bij de aanleg houden we er rekening mee dat alle woningen en aangrenzende bedrijven bereikbaar blijven. Zo graven we nooit de hele straat tegelijk open, maar slechts een gedeelte dat ook met twee weken weer helemaal netjes dichtgemaakt is. We leggen een warmtenet meestal onder de parkeervakken of onder de stoep aan, of onder een groenstrook langs de weg. Zo blijft ook de verkeershinder tot een minimum beperkt. Tot slot stemmen we alle aanleg elke twee weken af met de gemeente Ede en andere infra-partijen, zoals Stedin.