Veelgestelde vragen
Indien u dit nog niet gedaan heeft, kijk dan snel onder ‘Mijn groene Warmte’ hoe u alles regelt.
Let op: Warmtebedrijf Ede levert groene warmte voor ruimteverwarming en duurzaam verwarmd tapwater. U dient zelf uw elektriciteitsleverancier en waterleverancier (in deze regio: Vitens) te contracteren.
Bent u een particuliere klant? Download het formulier Afmelden groene warmte' onder 'Mijn groene Warmte'. Vul het in en stuur het per post of per mail retour aan ons.
Belangrijk! Op het moment dat u het eind-meterstandenformulier met uw verhuurder of makelaar ondertekent, dient u hiervan eveneens een kopie te sturen naar Warmtebedrijf Ede:
Warmtebedrijf Ede
klantenservice@warmtebedrijfede.nl
Postadres: Telefoonweg 34, 6712 GC Ede.
U kunt aangeven hiervan gebruik te willen maken door een mail met dit verzoek te sturen aan klantenservice@warmtebedrijfede.nl
Wij sturen u dan bijbehorende documentatie op.
Als nabestaande of zaakwaarnemer van de overledene kunt u het formulier Afmelden groene warmte invullen en ondertekend sturen naar:
klantenservice@warmtebedrijfede.nl
of
Warmtebedrijf Ede Postadres: Telefoonweg 34, 6712 GC Ede.
Heeft u nog andere vragen, neem dan gerust contact op met onze klantenservice op 085 – 07 12 600
U betaalt elke maand hetzelfde voorschotbedrag; in de zomer en in de winter, ongeacht uw verbruik. Na een jaar ontvangt u een gespecificeerde jaarrekening, waarop u ziet of u geld terugkrijgt of dat u dient bij te betalen. Net als bij aardgas, geldt voor groene warmte; als u minder stookt, betaalt u ook minder.
Particulieren worden beschermd door de Nederlandse Warmtewet; u betaalt niet meer dan een gemiddelde bewoner van een identieke woning met een aardgasaansluiting. Bekijk het Tarievenblad Warmtebedrijf Ede voor de actuele tarieven, zoals deze zijn vastgesteld door de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
Deze wettelijke vergoeding is bedoeld als compensatie voor het ongemak. Houd er s.v.p. rekening mee dat het recht hebben op een vergoeding afhangt van uw individuele meterdata en uw precieze locatie in het Edese warmtenet.
U hoeft uw compensatieverzoek niet aan ons door te geven; op het moment dat u recht heeft op een compensatie ontvangt u bericht van Warmtebedrijf Ede.
Klik hier voor meer informatie over compensatie bij warmtestoringen volgens de Nederlandse Warmtewet.
U wordt niet gecompenseerd indien:
U als klant, of de betreffende storing niet onder de compensatieregeling van de Warmtewet valt,
De onderbreking van de levering van warmte is voorzien, mits de leverancier de getroffen verbruiker tenminste drie dagen van tevoren op geschikte wijze op de hoogte heeft gesteld; of
De onderbreking van de levering van warmte zijn oorsprong vindt in de binneninstallatie van de verbruiker; of
De storing korter duurt dan de gestelde wettelijke tijdsduur.
Na 12 maanden ontvangt u een eindafrekening van ons en ziet u of u dient bij te betalen of geld van ons terugkrijgt. Na deze 12 maanden passen wij het maandbedrag aan, aan uw persoonlijke situatie.
Indien u dit persoonlijke maandbedrag vervolgens wenst te wijzigen, dan kunt u dit per mail doorgeven op klantenservice@warmtebedrijfede.nl
Uw verbruik, vastrecht e.d. van de eerste onvolledige maand, worden verrekend in de jaarrekening die u na 12 maanden van ons ontvangt. Hierin leest u of u dient bij te betalen of geld terugkrijgt.
Voor nieuwbouw geldt dat nieuwbouwprojecten sinds juli 2018 niet meer op aardgas worden aangesloten. De ontwikkelaar van het project heeft de keuze uit verschillende duurzame bronnen. Op het moment dat de ontwikkelaar kiest voor groene warmte, kopen de nieuwe bewoners een woning inclusief aansluiting op het warmtenet. De woning wordt met een groene warmte-aansluiting opgeleverd; opzeggen daarna is gewoon mogelijk.
Warmtebedrijf Ede heeft geen consessiegebieden (zoals bijv. Vattenfal in Kernhem A wel heeft). Bij ons sluit iedereen aan op basis van vrije keuze. (zie voor meer uitleg de FAQ over vrije keuze).
Op specifiek het warmtenet van Warmtebedrijf Ede is dus één partij actief die zorgt voor realisatie en beheer van de duurzame bronnen, de aanleg en uitbreiding van het warmtenet én de warmtelevering en service richting zakelijke en particuliere klanten. Klanten kunnen (zonder te verhuizen) niet overstappen op een andere warmte-leverancier. De Nederlandse Warmtewet biedt daarom consumentenbescherming; warmteleveranciers zijn door de ACM o.a. gehouden aan maximum-tarieven en maximum-rendementen.
Overstappen op een andere leverancier van gas&licht kan u als particulier, vanwege de landelijke grootte van het gas en elektrciteitsnet, een kostenvoordeel opleveren. Eén warmteleverancier op één lokaal warmtenet kan optimaal efficiënt werken; dit is in het voordeel van de klant. Als er echter verschillende afzonderlijke partijen zouden opereren op één lokaal warmtenetwerk, dan zullen naar alle waarschijnlijkheid de uiteenlopende belangen zorgen voor een zekere inefficiëntie in de uitvoering. In praktijk zal dit dan geen kostenvoordeel met zich mee te brengen (al wordt dit wel vaak gedacht), maar zullen meerdere aanbieders op een lokaal warmtenetwerk leiden tot hogere (consumenten)prijzen.
Tot op heden zijn er bij de slimme meters voor warmte geen registratiefouten vastgesteld. Er wordt gewerkt met één van de beste meters die verkrijgbaar is, volgens een strikt bewaakt proces. Toch is ook een slimme meter 'techniek', en ook een slimme meter kan kapot gaan. Daarom wordt er geijkt. De meters worden in een landelijke meterpool steekproefgewijs geijkt. Als lid van VMNED ijken we onze meters via dezelfde methode als bijv. Vattenfall en Eneco. Er zijn geen “foute warmte-meters” gevonden in deze steekproeven. De beschreven meetfouten door slimme meters gelden dus voor gas- en elektriciteits-meters en zijn bij slimme warmte-meters niet aan de orde.
Als u als klant toch een fout vermoedt of vragen heeft over uw verbruik, neem dan contact op met de Klantenservice. Een hoger verbruik of hogere kosten dan verwacht, betekent niet automatisch dat de meter kapot is. Op welk verbruik heeft u gerekend? Wat staat er op uw maandelijkse verbruikskostenoverzicht? Verbruik kan met veel meer zaken te maken hebben. De klantenservice kan samen met u uw situatie bekijken en bespreken.
Woningeigenaren dienen daarna zelf voor een (duurzame) alternatieve verwarmingsmethode te zorgen.
Bij een collectieve aansluiting zoals een VvE of in het geval van verhuur, kunt u uw vraag hierover stellen aan het VvE-bestuur, resp. uw verhuurder.
Neem hiervoor contact met ons op via klantenservice@warmtebedrijfede.nl of 085 – 07 12 600
Ook kunt u deze opvragen bij Warmtebedrijf Ede via 085 – 07 12 600 of klantenservice@warmtebedrijfede.nl
Het niet kunnen overstappen betekent echter niet dat warmteleverancier vrij spel heeft; de consument wordt beschermd door de Nederlandse Warmtewet. De maximale warmte-tarieven worden jaarlijks vastgesteld door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De ACM kan ook ingrijpen in de tarieven als een Warmtebedrijf een te hoog rendement behaalt.
Wij hebben de warmtetarieven zo laag mogelijk gehouden. Onze vaste tarieven zijn niet gestegen ten opzichte van 2021. Onze GJ tarieven wel, omdat de inkoopprijzen zijn gestegen en de SDE subsidie is verminderd. De overheid compenseert afnemers van aardgas en warmte via de energiebelasting. Klanten die minder dan de gemiddelde 25 GJ per jaar gebruiken, zullen na de overheidscompensatie via de energiebelasting zelfs minder hoeven te betalen dan in 2021. Als we de warmtetarieven vergelijken met de kosten van aardgas, kunnen we in 2022 vaststellen dat warmte het meest prijsgunstige alternatief is.
Voor de prijsstijging van onze warmte zijn er dus 2 redenen:
De SDE+ subsidie is verminderd Het produceren van groene warmte is duurder dan aardgas. Om de omslag naar duurzame energie mogelijk te maken, heeft de overheid SDE+ subsidie toegekend. Omdat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op basis van de hoge aardgasprijzen, voor 2022 hogere maximum-warmtetarieven heeft vastgesteld, houdt de overheid er rekening mee dat een warmtebedrijf deze maximumtarieven volledig aan de klanten doorberekent. Als gevolg hiervan heeft de overheid de SDE+ subsidie verminderd.
De inkoopkosten zijn gestegen De hogere energieprijzen zijn één van de redenen voor een stijging van de inkoopkosten. Een stijging van de inkoopkosten betekent een hogere kostprijs van onze warmte.
Ook de beschikbare hoeveelheid aardgas vanuit Rusland speelt een belangrijke rol in de hoogte van energieprijzen. Als er minder gas beschikbaar is, kunnen de prijzen verder stijgen.
We hebben wel te maken met gestegen kosten van bedrijfsvoering, salariskosten, energiekosten en vermindering van subsidie voor de productie van de warmte. Daarom is het wel nodig onze tarieven aan te passen, zodat we continuïteit van levering kunnen garanderen.
De ACM bepaalt de maximum tarieven die we mogen vragen, en controleert daarnaast of onze winst niet te hoog wordt.
Er zit wel een schaduwkant aan deze redenering. De afgelopen maanden hebben we gezien dat een aantal prijsvechters failliet zijn gegaan. Consumenten werden geconfronteerd met een stijging van de kosten van honderden euro’s per maand. De lage prijzen bleken te laag om continuïteit te garanderen.
Om ervoor te zorgen dat warmteleveranciers geen misbruik maken van hun positie, controleert de ACM de markt. De ACM stelt maximum prijzen vast en ze controleren of warmteleverancier niet teveel winst maken. Op deze manier is de consument er ook zeker van dat ze een prijs betalen die niet te hoog is. Door de hoge energietarieven is warmte het goedkoopste alternatief, in vergelijking met een nieuw af te sluiten contract voor aardgas of elektriciteit.
Kijk voor handige bespaartips ook eens op www.iedereendoetwat.nl of www.milieucentraal.nl/energie-besparen/
Isolatiemaatregelen worden vaak gesubsidieerd, waardoor het aantrekkelijk kan zijn deze maatregelen nu te nemen.
Voor mensen met een laag inkomen zijn nog aanvullende mogelijkheden voor een financiële compensatie. Deze compensatie loopt via uw gemeente.
U kunt ervoor kiezen om het voorschotbedrag aan de aangepaste tarieven aan te laten passen. U kunt daarmee een bijbetaling bij de jaarafrekening voorkomen. We adviseren u om het verbruikskostenoverzicht dat u eind januari ontvangt te bekijken. Op dit overzicht wordt gerekend met de nieuwe tarieven vanaf januari 2022 en kunt u zien of een bijbetaling wordt verwacht. Als u uw voorschot wilt aanpassen, kunt u via het formulier “doorgeven wijziging voorschotbedrag” aangeven dat u uw voorschot wilt aanpassen. Het formulier vindt u op de website. Wij passen het voorschot dan voor u aan en u ontvangt van ons binnen 7 werkdagen een bevestiging daarvan.
Als u in januari, februari of maart een jaarafrekening ontvangt, hoeft u niets te doen. Bij de jaarafrekening wordt het voorschotbedrag aangepast aan uw gemiddeld verbruik en aan de nieuwe tarieven.
Op dit moment is er geen sprake van winst, wel van een positief rendement op de investeringen en we hebben een gezonde bedrijfsvoering. Eventuele winst die wordt gemaakt, zal de komende jaren direct opnieuw geïnvesteerd worden in de ontwikkeling van het Slim Groen Warmtenet in Ede. De ACM controleert of een warmtebedrijf teveel winst maakt. Zij mogen ingrijpen als een warmteleverancier te veel winst maakt. Zij kunnen verder onderzoeken of een warmteleverancier misbruik maakt van zijn machtspositie. En of zijn tarieven onredelijk hoog zijn.
Meer informatie : https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/energie/afnemers-van-energie/warmte-informatie-voor-zakelijke-afnemers/warmtetarieven
Wij willen voorkomen dat een betalings-achterstand oploopt en er meer problemen ontstaan, voor u en ons. Aan de prijzen kunnen wij niets veranderen, maar wij gaan wel graag met u in gesprek om te kijken naar een oplossing.
Daarnaast kunnen we samen kijken naar uw verbruik en wij kunnen u voorzien van eenvoudige bespaartips. Alle kleine beetjes helpen immers.
Bel of mail met onze Klantenservice: 085 - 07 12 600 - klantenservice@warmtebedrijfede.nl
Neem contact op met een energiecoach van de gemeente: https://www.ede.energiebox.org/register
Eenmalige energietoeslag gemeente Ede: https://www.ede.nl/ondersteuning-werk-inkomen/inkomensregelingen-volwassenen
Hierop kunnen diverse duurzame warmtebronnen worden aangesloten. Er is begonnen met drie bio-energie installaties die lokale en regionale resthoutstromen benutten. Deze houtige reststromen zijn in de regio voldoende voorradig en dienen geen ander doel. Andere bronnen die aangesloten (kunnen en gaan) worden zijn: restwarmte, aardwarmte, collectieve zonnewarmte, windwarmte en warmte uit water. In de toekomst mogelijk zelfs groene waterstof.
Op het moment dat deze bronnen worden aangesloten, wordt het aandeel duurzame biogrondstoffen kleiner. Op termijn zijn de bio-energie installaties dan alleen nog nodig bij piekvraag en als back-up.
Betreffend bedrijf kan ook aangesloten worden op groene warmte, zodat er zelfs duurzame restwarmte wordt teruggeleverd. De benutting van restwarmte op het warmtenet maakt Ede als geheel energie-efficiënter.
Ons warmtenet in Ede is inmiddels van voldoende omvang om er meerdere diverse bronnen, waaronder aardwarmte aan te kunnen koppelen.
Meer over aardwarmte op www.aardwarmteinede.nl
Maar met een slim groen warmtenet kan de elektriciteit van zonnepanelen worden omgezet in groene warmte. Deze warmte wordt dan gebufferd op het warmtenet zelf. Tot het avond wordt en de bewoners van aangesloten woningen bijvoorbeeld gaan douchen. Op dat moment wordt de groene stroom (die is omgezet in groene warmte) alsnog benut! Zo gaat de duurzame opbrengst van zonnepanelen niet verloren, sparen we het elektriciteitsnet en doordat we zonnestroom kunnen inzetten, verkleint het aandeel benodigde biogrondstoffen voor groene warmte.
Op dat moment gaan wij na waar de oorzaak van uw melding of klacht ligt. Afhankelijk van de urgentie van uw klacht, nemen wij binnen of buiten kantooruren weer contact met u op. Dan informeren wij u nader over de oorzaak. Waar mogelijk bieden wij op dat moment ook de oplossing voor uw klacht of melding, of de mogelijke verdere opvolging daarvan.
Ook als u bezorgd bent, gaan wij graag direct met u in gesprek!
Nb. U kunt u klacht ook indienen via de Provincie, (https://milieuklacht.gelderland.nl/Melding/Doen). Uw klacht komt dan niet bij Warmtebedrijf Ede terecht en wij kunnen u dan geen oplossing(srichting) bieden, tenzij u hier toestemming voor geeft. Wij raden u aan uw melding sowieso door te geven op 085 – 07 12 600 of via klantenservice@warmtebedrijfede.nl
Warmtebedrijf Ede T: 085 – 07 12 600 klantenservice@warmtebedrijfede.nl
Een zakelijke aansluiting is vaak zelfs goedkoper uit met groene warmte; wij maken graag een vrijblijvend prijsvergelijk t.b.v. uw bedrijfspand, (sport-)accommodatie of appartementencomplex; gebaseerd op uw specifieke situatie.
De oplossing is om een beetje water in de opening van de sifon te gieten en daarna een scheut zonnebloemolie of olijfolie. De olie gaat verdamping tegen en dit lost het geurprobleem direct op.
Voor de drie duurzame energie installaties in Ede is bijna 125 miljoen euro subsidiegeld beschikbaar. Het gaat om rijkssubsidie ter stimulering van duurzame energieproductie (SDE+). De 125 miljoen euro is het maximale bedrag dat in totaal tijdens de looptijd van projecten aan subsidie betaald kán worden.
Wist je dat:
De SDE+ subsidie door de regering in het leven is geroepen om het aandeel duurzame energieproductie in Nederland te vergroten?
Deze subsidie pas verstrekt wordt op het moment dat er daadwerkelijk duurzaam geproduceerd wordt? Dus als alle kosten om deze duurzame energie te kunnen produceren reeds door Warmtebedrijf Ede gemaakt zijn.
De verstrekte subsidiebedragen maximumbedragen zijn? De subsidie wordt namelijk op basis van de productie van duurzame energie verstrekt. Minder productie is minder subsidie. Hierbij levert Warmtebedrijf Ede warmte netjes op basis van de vraag. Op het moment dat de warmtevraag in de zomer lager ligt, zetten we een deel van onze duurzame energie installaties uit.
De subsidie voor een groot deel wordt geïnvesteerd in de (kostbare) aanleg van de toekomstbestendige collectieve warmte-infrastructuur (het warmtenet) in de bodem van Ede?
Kenmerkend aan een warmtenet is dat er de eerste 10-15 jaar vooral geïnvesteerd wordt; de terugverdientijd ligt in de toekomst. Een ander gedeelte van de subsidie wordt gebruikt voor het uitwerken en doorvoeren van diverse innovaties op het slimme groene warmtenet in Ede?
De hoogte van de subsidie samenhangt met de Nederlandse energieprijzen? Als de maximum ACMprijzen hoog liggen, en Warmtebedrijf Ede dus meer geld mag vragen voor de warmte die zij levert, gaat de subsidie omlaag. Ongeacht of Warmtebedrijf Ede daadwerkelijk hogere tarieven rekent of niet.
De overheid duidelijke spelregels heeft waarbij zij frequent toetsen of een bedrijf niet ‘teveel’ subsidie ontvangt?
Daarnaast gaan de installaties van bio-energie de Vallei behoren tot de schoonste bio-energie installaties in de wereld. Provincie Gelderland en de gemeente Ede dragen financieel bij aan dit project. Het project wordt positief voorgedragen voor een incidentele subsidie van 1,7 miljoen . Het project Schoner dan Fossiel vermindert de uitstoot van totaalstof en stikstof uit de installaties met maar liefst 70 procent volgens de provincie. ,,Door dit project verbetert ook de luchtkwaliteit in de gemeente Ede. Mede hierom draagt de gemeente 300.000 euro bij aan dit project. Hiermee wordt ook voldaan aan het Schone Luchtakkoord.” Lees meer: https://warmtebedrijfede.nl/provinciale-steun-voor-verduurzaming-bio-energie-installaties-ede/
Duurzame energie installaties
o Heeft u vragen over de Edese duurzame energie installaties, over de uitstoot of biogrondstoffen?
U leest de antwoorden op de website van de beheerder van de installaties:
www.bio-energiedevallei.nl