Over de verminderde warmtelevering
Ede – Afgelopen zondag ontstond er een verminderde warmtelevering op het warmtenet van Warmtebedrijf Ede. Zoals gebruikelijk is dit op dat moment gemeld op de website van Warmtebedrijf Ede. Maandagochtend werd duidelijk dat deze langere tijd zou aanhouden dan eerder verwacht, en dat de aangesloten huishoudens in, met name de oostelijke wijken van Ede, dat zouden gaan merken. Bij sommige woningen was het maandagochtend al vroeg koud en bij andere werd dat in de loop van de middag (in meer of mindere mate) merkbaar. We betreuren dat we Edese huishoudens geen of onvoldoende warmte hebben geleverd en we gaan er, met behulp van een diepgaande evaluatie, alles aan gaan doen om een identieke situatie in de toekomst te voorkomen.
Waar we op deze plek onze dank voor willen uitspreken is dat we positief zijn verrast door de veerkracht die onze klanten hebben getoond. Wij hebben mobiele tijdelijke kachels ter beschikking gesteld voor de meest kwetsbare groepen, zoals woon/zorglocaties. Maar Edenaren hebben ook elkaar geholpen en we hebben ook veel geluiden gehoord in de sfeer van “niet mopperen, het komt wel goed.” Ook Edese collegabedrijven hebben ons gesteund, door hulp aan te bieden, bijvoorbeeld door het snel leveren van meer dan 100 mobiele kachels. We stellen ook op prijs dat via de burgemeester de veiligheidsregio is betrokken. Dat was belangrijk op het moment dat we niet in staat zouden zijn geweest om noodvoorzieningen te bieden of de warmtelevering te herstellen. Gelukkig bleek deze escalatie niet nodig, maar de samenwerking op dit vlak hebben we zeer gewaardeerd.
Het aantal aansluitingen in woningequivalenten bedraagt momenteel ca. 22.500 WEQ. Circa 10% van het warmtenet (ongeveer 2.000 woningen) hadden verminderde of geen warmte. Over het hoe en waarom zijn diverse vragen gesteld en natuurlijk zullen we deze en alle andere vragen gaan beantwoorden. Los van het feit dat de oorzaak onderwerp van nader onderzoek is, willen we melden dat de koude buitentemperatuur geen rol heeft gespeeld in het ontstaan van het probleem. Er is voldoende capaciteit van het warmtenet en de bronnenmix om de winterse temperaturen van deze week aan te kunnen.
Als wij een collectieve storing niet binnen de wettelijke termijn kunnen verhelpen, dan hebben getroffen particuliere klanten conform de Warmtewet, mogelijk recht op een vergoeding. U hoeft uw compensatieverzoek niet aan ons door te geven; op het moment dat u recht heeft op een compensatie ontvangt u van ons bericht hierover.
Meer informatie over de verminderde warmtelevering: Verminderde warmtelevering in delen van Ede – Warmtebedrijf Ede