Storing januari 2024
Tussen 7 en 9 januari 2024 hebben ongeveer 2000 huishoudens in Ede te maken gehad met verminderde warmtelevering door Warmtebedrijf Ede. Een ontzettend vervelende situatie die we erg betreuren.
We hadden te maken met een grote storing. Hoe dit heeft kunnen gebeuren, hebben we laten onderzoeken. Het betrof een uitzonderlijke en ongelukkige samenloop van omstandigheden. Uit het evaluatierapport werd duidelijk dat de oorzaak niet bij Warmtebedrijf Ede ligt, maar bij warmteproducent Bio-energie de Vallei. Daarom hebben getroffen huishoudens geen recht op compensatie.
Het complete evaluatierapport met de oorzaken en maatregelen van de storing is te lezen via deze link.
Nog niet eerder hadden we in Nederland warmtenetten zoals die in Ede. Onze vooruitgang heeft ons een wereld gebracht waarin we er eigenlijk van uitgaan dat alles gewoon meteen goed werkt. Maar de werkelijkheid is soms anders: innoveren is vaak als rijden op een weg met beperkt zicht en hobbels die je soms net te laat ziet. Hoewel de situatie in januari zeer uitzonderlijk was, heeft het de hoogste prioriteit om een vergelijkbare situatie voor onze klanten in de toekomst te voorkomen. Warmteproducent Bio-energie de Vallei heeft verschillende maatregelen genomen, waaronder de introductie van aangepaste protocollen en het installeren van een extra back-up systeem. Om onze klanten stabiel groene warmte te kunnen leveren zijn wij als warmteleverancier betrokken bij het invoeren van alle maatregelen en verbeteringen.
Wij blijven geloven in onze oplossingen en we kijken naar het einddoel: een waardevolle bijdrage aan de energietransitie.
We begrijpen het als je vragen heeft en we staan u graag te woord. Neem gerust contact met ons op via klantenservice@warmtebedrijfede.nl, of bel ons: 085 – 07 12 600.
Vraag & Antwoord
Hoe verliep de storing in januari?
Zondagmiddag 7 januari werd er te weinig warmte geproduceerd t.o.v. de vraag in het warmtenetwerk van Warmtebedrijf Ede. Dat hele weekend is er door warmteproducent Bio-energie de Vallei hard gewerkt om de warmtelevering op peil te houden. Desondanks werd maandagochtend 8 januari duidelijk dat de verminderde warmtelevering langere tijd zou aanhouden, mede vanwege de toenemende warmtevraag door de koude buitentemperaturen. Aan het einde van maandagavond was de warmteproductie weer op peil. Doordat een deel van het warmtenet weer opgewarmd moest worden, wat enige tijd duurt, hadden dinsdagochtend alle woningen weer warmtelevering.
Wat was de oorzaak van de storing?
Warmteproducent Bio-energie de Vallei geeft aan:
1. De uitzonderlijke periode van aanhoudende regen en hierdoor het uitzonderlijk hoge vochtpercentage in de biogrondstoffen. Hierdoor zijn uitzonderlijke opstart- en stookprotocollen van toepassing.
2. In deze uitzonderlijke situatie in januari is, op basis van reguliere protocollen, een verkeerde inschatting gemaakt. Er werd verwacht dat de warmtelevering binnen enkele uren volledig hersteld zou zijn. Na deze verkeerde inschatting is maandagmorgen direct opgeschaald in personele inzet, heropstart warmteproductie, noodvoorziening en communicatie, maar het opnieuw opstarten van een warmte-installatie in deze uitzonderlijke situatie neemt ten minste 12 uur in beslag. Daarnaast kost het opnieuw opwarmen van het warmtenet enige tijd.
Welke maatregelen zijn er getroffen?
1. Eén van de maatregelen om een soortgelijke situatie te voorkomen, is dat warmteproducent Bio-energie de Vallei de twee resterende duurzame energie installaties ook ombouwt naar hybride installaties.
2. Overdekte opslag: De leverancier van biogrondstoffen zal opnieuw aanvraag bij de gemeente doen voor een vergunning voor een overdekte opslag in de gemeente Ede. Deze is essentieel om bestand te zijn tegen weersinvloeden. Meer maatregelen lees je in de evaluatie.
Hoe zijn mensen geholpen tijdens de storing?
Kwetsbare doelgroepen konden een mobiele straalkachel krijgen, hiervan waren er 200 op voorraad. Dit is voldoende gebleken om in de vraag naar kachels te voorzien. De kacheltjes zijn op de maandag bezorgd en in de week daarna weer opgehaald.
Worden andere gedupeerden wel gecompenseerd?
Voor alle getroffen klanten geldt dat zij geen recht hebben op compensatie, omdat de oorzaak van de storing bij warmteproducent Bio-Energie de Vallei ligt en niet bij het Warmtebedrijf Ede. Hierin houdt Warmtebedrijf Ede de Warmtewet aan en hierop maakt zij geen uitzonderingen.
Waar kan ik de Warmtewet inzien?
Dat kan via deze link
Ik heb een andere vraag, waar kan ik terecht?
Je kunt met je vragen, tips en suggesties terecht bij onze Klantenservice via klantenservice@warmtebedrijfede.nl of T: 085 – 07 12 600
Ik heb een klacht, waar kan ik terecht?
Je kunt je melding, bij voorkeur per mail, doen via klantenservice@warmtebedrijfede.nl
Ik ben het niet eens met het besluit over de compensatie, waar kan ik terecht?
Je kunt terecht bij de ACM ConsuWijzer: Vergoeding bij warmtestoring | ACM ConsuWijzer