Algemene klantvragen

Hoe lees ik de slimme meter af?

U vindt deze informatie in deze gebruikershandleiding.

Hoe kan ik besparen op mijn kosten?

We denken graag mee om te besparen in de kosten. Kijk voor handige bespaartips eens op www.iedereendoetwat.nl of www.milieucentraal.nl/energie-besparen/. Isolatiemaatregelen zijn niet noodzakelijk in het geval van een warmte-aansluiting, maar adviseren we wel voor het milieu en uw portemonee. Isolatiemaatregelen worden vaak gesubsidieerd, waardoor het aantrekkelijk kan zijn deze maatregelen nu te nemen.

Andere tips:
– Houd de temperatuur in de ruimte zo stabiel mogelijk, daardoor is een instelling boven de 20ᴼ C niet nodig.
– Vloerverwarming? Je voelt geen warme vloer, als de ruimte de temperatuur heeft, die is ingesteld op de thermostaat.
– In het voorjaar komen de mooie en warme dagen, maar aan het eind van de middag kunnen koude luchtstromen ontstaan. De koude lucht koelt de vloer af en de vloerverwarming slaat aan. Zo komt het dat er op een warme dag toch veel warmtegebruik kan ontstaan.
– Als je gewend bent in de zomer de thermostaat heel laag te zetten, is het handig om aan het eind van de zomer de thermostaat langzamerhand stapsgewijs weer bij te schakelen en niet in één keer.
– Let ook op dat de radiatoren op vorst-stand staan (zomer) en let in de winter op welke radiatoren u (boven) aanzet.
– Verwarm alleen de ruimtes waar je bent en sluit de deuren naar ruimtes waar je niet bent. Daardoor kun je veel warmte en geld besparen, en lever je niets in aan comfort.
– Zet de thermostaat 1 graad lager. 19 graden is vaak in huis al voldoende. De thermostaat 1 graad lager zetten bespaart merkbaar.
– Zet de verwarming in de slaapkamer uit.
– Er diverse slimme thermostaten op de markt, die helpen om het huis op een slimme manier te verwarmen. Hierdoor wordt minder energie verbruikt. Het is duurzaam, scheelt in energiekosten én is beter voor het klimaat.
www.iedereendoetwat.nl  Dat is de naam van een handige website van de overheid. Op de website kun je heel veel praktische tips ontdekken, die bijdragen aan een duurzamer manier van leven, die past bij iedereen op zijn of haar manier. De website is breed van opzet; het gaat over voeding, vervoer, spullen en ook over energie en warmte. De website heeft ook een hele handige testfunctie, die inzicht geeft in je verbeterpotentieel. Zeker een aanrader!

Kan ik de warmteafleverset overnemen?

Nee, overname van de warmteafleverset is niet mogelijk; deze blijft in eigendom van Warmtebedrijf Ede. Vanuit de Nederlandse Warmtewet is Warmtebedrijf Ede verplicht de set in eigendom te houden om technische en veiligheidsredenen. Een slecht functionerende warmteafleverset heeft bijvoorbeeld niet alleen gevolgen voor de warmte in de woning, maar ook op de werking van het warmtenet en de leveringszekerheid.

Ik ben klant en ik wil verbouwen/woningaanpassingen doen, waar moet ik op letten?

Daar hebben wij een speciale pagina voor met informatie: kijk bij Binneninstallaties en woningaanpassingen.

Waar vind ik de algemene voorwaarden?

Deze staan op onze pagina met algemene- en technische voorwaarden. U kunt ze ook schriftelijk opvragen via onze klantenservice: 085 – 07 12 600 of klantenservice@warmtebedrijfede.nl

Vragen over hulp bij beperkingen

Ik ben doof/slechthorend, hebben jullie extra service voor mij?

Wanneer u doof of slechthorend bent, heeft Warmtebedrijf Ede een speciale service voor u ingericht. U kunt aangeven hiervan gebruik te willen maken door een e-mail met dit verzoek te sturen aan klantenservice@warmtebedrijfede.nl